Miten turboahdin toimii
Turboahtimen tekniikka kehittyi 1900-luvun alusta lähtien, ja sitä käytettiin suurissa kalustoissa ja sotilaskalustossa, sitten kuorma-autoissa ja myöhemmin henkilöautoissa. 1970- ja 80-luvuilta lähtien turboahtimesta on tullut luotettava, tehokas ja todella suosittu laite henkilöliikenteessä. Turbo kehittyy edelleen ja sen kysyntä kasvaa.
Turboahtimen tarkoitus
Turbo pumppaa paineistettua ilmaa moottorin sylintereihin. Sylintereihin keinotekoisesti lisätyn ilmansyötön ansiosta
- suurempi määrä ilma-polttoaineseosta kulkeutuu ja palaa siellä,
- palamisen aikana vapautuu enemmän energiaa,
- moottorin teho kasvaa.
Jopa tilavuudeltaan pienellä ja taloudellisella moottorilla voidaan turbon avulla saavuttaa enemmän tehoa, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja ilmakehään vapautuvien pakokaasujen määrää. Näin ollen turbo tekee samalla ajosta tehokkaampaa, taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää.
Toimintaperiaate
Turbo koostuu kahdesta juoksupyörästä - turbiinista ja kompressorista, jotka on yhdistetty yhteisellä akselilla. Ne on piilotettu etanoiden muotoisten kuorien alle. Pakokaasut virtaavat "etanan" läpi turbiiniosan siipipyörään ja pyörittävät sitä. Pyöriminen antaa voimaa yhteiselle akselille ja kompressorin toisessa päässä olevalle juoksupyörälle. Purkautumalla se alkaa ottaa talteen ilmaa, joka pumpataan putkia pitkin moottorin sylintereihin. Matkan varrella ilma kulkee välijäähdyttimen läpi jäähdytystä varten, sillä mitä kylmempää ja tiheämpää ilma on, sitä paremmin se mahtuu moottorin sylintereihin ja sitä tehokkaampaa moottorin työ on. Seoksen palamisen jälkeen pakokaasut poistuvat pakosarjan kautta, pääsevät takaisin turbiinin juoksupyörään, ja sykli toistuu.