Send inquiry




You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Ehdot ja edellytykset

  1. Seuraavat myyntiehdot:
    1. Sovelletaan kaikkiin käyttäjiin (asiakas), jotka asioivat kanssamme (verkkosivusto, verkkokauppa) www.turbokompressorid.ee:ssä, joka kuuluu Bane Roco OÜ:lle.
    2. Sääntelevät suhdetta osapuolten myyntisopimukseen: omistaja verkkokauppa Bane Roco OÜ (rekisteritunnus 10506203) ja verkkokaupan asiakkaat.
    3. Verkkokaupan käyttöedellytysten lisäksi kaikkeen osapuolten väliseen toimintaan sovelletaan Viron tasavallan lainsäädäntöä.
    4. Bane Roco OÜ pidättää itsellään oikeuden muuttaa ehtoja ja myynti hintoja verkkokaupan ja/tai sen turvallisuuden vuoksi. Kaikki ehtojen ja myyntihintojen muutokset on annettava saataville verkkosivuilla www.turbokompressorid.ee. Muutokset tulevat voimaan alkaen niiden julkaisemisesta verkkosivustolla. Kaikkien asiakkaiden ennen ehtojen muuttamista tekemien tilausten osalta sovelletaan ehtojen edellistä versiota, ellei Viron tasavallan lainsäädännössä toisin ilmoiteta.
  2. Hinnat ja valuutta
    1. Kaikki ostot on maksettava kokonaisuudessaan heti oston jälkeen (näiden ehtojen kohdan 4 mukaisesti). Kaikki verkkokaupassa näkyvät hinnat ovat voimassa vain, jos maksu on maksettu kokonaisuudessaan. Asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia korvausta hintaeroista, jotka saattavat ilmetä tilauksen tekemisen jälkeen.
    2. Kaikki hinnat www.turbokompressorid.ee-verkkokaupassa sisältävät 20% alv:in.
    3. Kaikki ilmoitetut hinnat ovat euroina ja kaikki maksut käsitellään euroina.
  3. Tilauksen tekeminen ja tuotteiden maksaminen
    1. Ostoskori luodaan automaattisesti, kun asiakas klikkaa "Lisää ostoskoriin" -painiketta.
    2. Tuotteita ja ostoskoriin lisättyjen tuotteiden määrää voi muuttaa milloin tahansa. Muutokset tulee vahvistaa klikkaamalla "Päivitä ostoskori" -painiketta. Jos asiakas haluaa jatkaa tilauksen viimeistelyä, asiakkaan tulee klikata "Kassalle"-painiketta, jonka jälkeen asiakas ohjataan kassalle, jossa täytetään kaikki asiaankuuluvat yhteystiedot.
    3. Kaikki Checkout-sivun pakolliset kentät on täytettävä. Kun jokainen osio on täytetty oikein, klikkaamalla "Jatka"-painiketta avautuu seuraava osio. Kun kaikki tiedot on täytetty, asiakas ohjataan maksusivulle valitsemaan haluamansa maksutapa.
    4. Asiakas on velvollinen antamaan tilauksen yhteydessä oikeat yhteystiedot ja tiedot kaikkiin pakollisiin kenttiin. Bane Roco OÜ ei ole vastuussa toimituksen viivästymisestä, jos se johtuu asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista. Verkko kauppa ei ole vastuussa kustannuksista, jotka aiheutuvat palautuksesta tai tilauksen palautumisesta, jos se johtuu virheellisistä tai vääristä tiedoista, jotka asiakas on antanut tilauksen tekemisen yhteydessä.
    5. Kun tilaus on tehty onnistuneesti, verkkokauppa lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen sähköpostitse. Maksuvelvoite syntyy, kun tilaus on onnistuneesti suoritettu. Kaikki käytettävissä olevat maksutavat on lueteltu näiden ehtojen kohdassa 4.
    6. Myyntisopimus tulee voimaan, kun asiakkaan Bane Roco OÜ:n pankkitilille suorittama maksu on vastaanotettu.
    7. Jos tuotetta ei ole varastossa, Bane Roco OÜ ilmoittaa siitä asiakkaalle puhelimitse tai sähköpostitse mahdollisimman pian, mutta viimeistään kolmen työpäivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta.
    8. Kun asiakas ostaa kunnostetun turboahtimen, tilaukseen sisältyy takuumaksu. Takuumaksu palautetaan asiakkaalle heti, kun asiakas palauttaa vanhan, täysin koskemattoman turbokompressorin Bane Roco OÜ:lle.
  4. Tuotteiden maksaminen

    Ostos on maksettava kokonaisuudessaan sen jälkeen, kun tilaus on tehty verkkokaupassa. Maksutavat luetellaan kohdissa 4.2-4.4. Sopivan maksutavan voi valita tilauksentekovaiheessa. Käytettävissä olevat maksutavat ovat:

    1. Verkkomaksu pankkilinkin kautta – asiakas voi valita suoran linkin sopivaan verkkopankkiin. Maksun suorittamiseen tarvitaan verkkopankin kirjautumistunnukset ja salasana. Onnistuneen kirjautumisen yhteydessä avautuu maksulomake, jossa on esitäytetyt tiedot sekä maksettava summa. Kun asiakas on tarkistanut maksutiedot, hän voi suorittaa maksun loppuun. Jos maksutiedoissa on virheitä, asiakas voi peruuttaa maksuprosessin ja palata verkkokauppaan.
    2. Luottokortti – Kun asiakas on vahvistanut kaikki tiedot, tulee hänen täyttää vaaditut kentät luottokortin osalta. Jos hän havaitsee virheitä, asiakas voi peruuttaa maksun milloin tahansa. Luottokortilla maksettaessa toimitusaika voi pidentyä, sillä luottokorttimaksujen käsittelyssä kuluu 1-2 työpäivää.
    3. Käteisellä tai kortilla maksaminen Bane Roco OÜ:n toimistossa. Toimisto sijaitsee osoitteessa Betooni 11e, Tallinna.
    4. Bane Roco OÜ pidättää itsellään oikeuden pyytää ennakkomaksua kaikissa tilauksissa, jotka ylittävät 1000 €. Jos ennakkomaksua ei vastaanoteta 5 työpäivän kuluessa, tilaus raukeaa.
    5. Jos pankkitilille vastaanotettu maksusumma on pienempi kuin tuotteista maksettava määrä, Bane Roco OÜ ilmoittaa tästä asiakkaalle ja pyytää lisämaksua.
    6. Bane Roco OÜ lähettää henkilötietoja tilausten käsittelyyn valtuutetulle yritykselle (Maksekeskus as).
  5. Tuotteiden toimitus Virossa
    1. Kun myyntisopimus on tullut voimaan (ehtojen kohdan 3.6 mukaisesti), tuotteet toimitetaan asiakkaalle tilauksen yhteydessä annettujen yhteystietojen mukaisesti. Asiakkaaseen otetaan yhteyttä puhelimitse tilauksen toimituksen sopimista varten.
    2. Kaikki tuotteet sekä asianmukaiset infomateriaalit ja asiakirjat toimitetaan niiden toimitusaikojen puitteissa, jotka on mainittu tuotteen kohdalla ja näissä ehdoissa. Varastossa olevien tuotteiden keskimääräinen toimitusaika on 3-7 arkipäivää Virossa. Bane Roco OÜ ilmoittaa tilauksesta kuljetusyritykselle, joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen vahvistaakseen toimituksen päivämäärän ja ajan.
    3. DPD- tai Cargobus -kuljetusyritys toimittaa tilauksen asiakkaan tilauksen yhteydessä antamaan osoitteeseen. Toimitusosoitteen vaihtaminen ei ole mahdollista sen jälkeen, kun se on annettu tiedoksi kuljetusyritykselle.
    4. Asiakas on velvollinen antamaan tilauksen yhteydessä oikeat yhteystiedot ja tiedot kaikkiin vaadittuihin kenttiin. Bane Roco OÜ tai kuljetusyritys ei ole vastuussa viivästyksistä tai väärinkäsityksistä, jotka johtuvat asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista.
    5. Kuljetusyritys toimittaa tilauksen asiakkaalle lähetysluettelon kera. Ennen toimituksen allekirjoittamista, asiakkaan on tehtävä pakkauksen silmämääräinen tarkastus. Jos pakkauksessa on merkittäviä vahinkoja, asiakkaan on ilmoitettava siitä lähetysasiakirjassa. Jos mahdollista, asiakkaan on otettava vahingosta kuva ja otettava yhteyttä Bane Roco OÜ:n mahdollisimman pian, viimeistään kolmen päivän sisällä sähköpostitse osoitteeseen info@turbo.ee tai puhelimitse seuraaviin numeroihin: + 372 600 7764, + 372 6007763, + 372 505 9263, + 372 50 72 304.
    6. Jos tuotteeseen tulee vahinkoja toimituksen aikana, tuote korvataan asiakkaalle.
  6. Toimitus Viron ulkopuolella
    1. Kun myyntisopimus on tullut voimaan (ehtojen kohdan 3.6 mukaisesti), tuotteet toimitetaan asiakkaalle tilauksen yhteydessä annettujen yhteystietojen mukaisesti. Asiakkaaseen otetaan yhteyttä puhelimitse tilauksen toimituksen sopimista varten.
    2. DPD-kuljetusyritys toimittaa tilauksen Euroopan sisällä asiakkaan tilauksen yhteydessä antamaan osoitteeseen. Toimitusosoitteen vaihtaminen ei ole mahdollista sen jälkeen, kun se on annettu tiedoksi kuljetusyritykselle.
    3. Asiakas on velvollinen antamaan tilauksen yhteydessä oikeat yhteystiedot ja tiedot kaikkiin vaadittuihin kenttiin. Bane Roco OÜ tai kuljetusyritys ei ole vastuussa viivästyksistä tai väärinkäsityksistä, jotka johtuvat asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista.
    4. Kuljetusyritys toimittaa tilauksen asiakkaalle lähetysluettelon kera. Ennen toimituksen allekirjoittamista, asiakkaan on tehtävä pakkauksen silmämääräinen tarkastus. Jos pakkauksessa on merkittäviä vahinkoja, asiakkaan on ilmoitettava siitä lähetysasiakirjassa. Jos mahdollista, asiakkaan on otettava vahingosta kuva ja otettava yhteyttä Bane Roco OÜ:n mahdollisimman pian, viimeistään kolmen päivän sisällä sähköpostitse osoitteeseen info@turbo.ee tai puhelimitse seuraaviin numeroihin: + 372 600 7764, + 372 6007763, + 372 505 9263, + 372 50 72 304.
    5. Jos tuotteeseen tulee vahinkoja toimituksen aikana, tuote korvataan asiakkaalle.
    6. Jos olet kiinnostunut toimituksesta Euroopan ulkopuolelle, ota yhteyttä Bane Roco OÜ:n asiakastukeen sähköpostitse info@turbo.ee tai puhelimitse: + 372 600 7764, + 372 6007763, + 372 505 9263, + 372 50 72 304
    7. Kun tilaus tehdään maahan, jossa on tarpeen suorittaa tulli- tai muita lisämenettelyjä (tavaroiden siirtämisen kuljetusyritykselle lisäksi) tilauksen vastaanottamisen yhteydessä, asiakas on vastuussa tällaisten menettelyjen oikea-aikaisesta ja täsmällisestä noudattamisesta.
  7. Tilauksen peruuttaminen ja palautusoikeus
    1. Asiakas voi vetäytyä myyntisopimuksesta 14 päivän kuluessa tavaroiden vastaanottamisesta ilman perusteluita.
    2. Palautusoikeus umpeutuu 14 päivän kuluttua päivästä, jolloin asiakas tai kolmas henkilö (muu kuin kuljetusyritys) sai tilauksen haltuunsa.
    3. Voidakseen peruuttaa tilauksen ja peruuttaa myyntisopimuksen, asiakkaan on ilmoitettava Bane Roco OÜ:lle päätöksestään kirjallisesti sähköpostitse.
    4. Jos asiakas luopuu sopimuksesta kuten kuvattu kohdassa 7.1, Bane Roco OÜ palauttaa asiakkaalle kaikki asiakkaalta saadut maksut, mukaan lukien toimituskulut, 14 päivän kuluessa. Bane Roco OÜ voi kieltäytyä takaisinmaksusta, ennen kuin sopimuksen kohteena olevat tuotteet palautetaan tai kunnes asiakas toimittaa todisteet siitä, että on lähettänyt tuotteet takaisin.
    5. Kun Bane Roco OÜ tekee kohdassa 7.4 kuvatun takaisinmaksun, käytetään samaa maksutapaa, jota asiakas käytti alkuperäisen maksun tekemiseen, ellei asiakas nimenomaisesti suostu käyttämään eri maksutapaa. Tällaisessa tapauksessa asiakas ei maksa mitään palautukseen liittyviä palvelumaksuja tai muita kuluja.
    6. Bane Roco OÜ:llä on oikeus esittää asiakkaalle vaatimuksia tuotteen arvon laskusta yhden kuukauden kuluessa palautetun tuotteen vastaanottamisesta.
    7. Jos palautetun tuotteen kunto on heikentynyt, asiakas on vastuussa tuotteen arvon alenemisesta vain, jos tuotetta on käytetty muulla tavoin kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan osalta. Asiakkaan tulee käsitellä ja käyttää tuotetta vain tavalla, joka yleensä sallitaan kaupassa.
    8. Verkkokaupassa myytyjen tavaroiden luonteen vuoksi palautettavien tuotteiden on oltava käyttämättömiä ja alkuperäisessä pakkauksessaan. Palautetut tuotteet on pakattava tavalla, joka suojaa niitä mahdollisesti katoamiselta tai vahingoittumiselta kuljetuksen aikana eikä aiheuta haittaa kenellekään. Jos tuotteiden mukana tulee kaupanpäällisiä, koko setti on palautettava kokonaisuudessaan.
    9. Asiakas vastaa kuljetuskuluista, jotka aiheutuvat tavaroiden palauttamisesta.
    10. Jos asiakas on käyttänyt tai testannut palautettua tuotetta muulla tavoin kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan todentamiseksi tai tavalla, jota ei yleensä sallita myymälässä, asiakas on vastuussa ja Bane Roco OÜ:llä on oikeus vähentää tämä summa asiakkaalta palautukseen oikeutetusta summasta. Jos asiakas ei hyväksy Bane Roco OÜ:N ilmoittamaa arvon laskua, asiakkaalla on oikeus kysyä asiaa riippumattomalta asiantuntijalta tuotteen alentuneen arvon määrittämiseksi. Riippumattoman asiantuntijan arvioon liittyvät kustannukset maksaa se osapuoli, jonka lausunto on osoittautunut perusteettomaksi. Jos tällaista osapuolta ei voida määrittää, asiantuntijan arviointiin liittyvät kustannukset jaetaan tasan myyjän ja asiakkaan kesken.
    11. Peruutusoikeutta ei sovelleta, jos tuotteet on toimitettu asiakkaalle suljetussa pakkauksessa, jota ei voi palauttaa hygieniasyistä, tai jos asiakas on avannut ne toimituksen jälkeen.
    12. Asiakas voi käyttää peruutusilmoituksen liitteenä olevaa vakiolomaketta, mutta se ei ole pakollista (saatavilla täällä).
  8. Takuu, vastuu ja muun kuin vaatimusten mukaisten tuotteiden palautus
    1. Bane Roco OÜ on vastuussa tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta tai puutteista seuraavasti:
      1. Jos kyseessä on uusi tuote: Kahden vuotta siitä päivästä, jona tuote toimitetaan asiakkaalle.
      2. Jos kyseessä on kunnostettu tuote: 1 vuosi.
    2. Bane Roco OÜ ei vastaa:
      1. Asiakkaan itse aiheuttamasta vahingosta
      2. Tuotteen virheellisestä käytöstä aiheutuvista vioista.
      3. Tuotteen käyttötarkoituksen aikana mahdollisesti ilmenevistä tavanomaisesta kulumisesta aiheutuvista vioista.
    3. Jos kyseessä on jokin vika tai vaatimustenvastaisuus, asiakas voi pyytää tuotteen korjaamista tai vaihtamista. Vaihtoehtoisesti hänellä on oikeus vetäytyä myyntisopimuksesta ja palauttaa viallinen tuote Bane Roco OÜ:n kustannuksella.
    4. Jos tuote palautetaan vikojen tai vaatimustenvastaisuudesta johtuen, Bane Roco OÜ palauttaa (mukaan lukien kuljetuskustannukset) asiakkaan pankkitilille täyden takaisinmaksun 2 työpäivän kuluessa palautusilmoituksen vastaanottamisesta, olettaen, että asiakas on palauttanut viallisen tuotteen ko. aikana.
    5. Jos tavara ei ole sopimusehtojen mukainen, asiakas voi käyttää takuun tai Viron tasavallan lainsäädännön mukaisia oikeuksiaan.
  9. Vaateet
    1. Jos asiakas ei palauta tavaroita 14 päivän kuluessa siitä, kun ne on vastaanotettu ja tavarat osoittavat, että sopimus ehtoja (puutteita) ei noudateta, asiakkaan on jätettävä yritykselle kirjallinen vaatimus.
    2. Jos tuotteissa on puutteita, Bane Roco OÜ on vastuussa kaikista vaatimustenvastaisuuksista momentissa 8.1 asetettujen määräaikojen mukaisesti. Jos vika syntyy ensimmäisten kuuden kuukauden aikana alkaen toimituspäivästä asiakkaalle, oletetaan, että vika oli jo toimituksen aikana. Todistusvastuu päinvastaisesta on verkkokaupalla.
    3. Verkkokaupalle annettava vaatimuksen on sisällettävä seuraavat tiedot:
      1. Asiakkaan nimi ja yhteystiedot;
      2. Vaatimuksen esittämisen päivämäärä;
      3. Osoitus tuotteiden vaatimustenvastaisuudesta;
      4. Verkkokaupalle toimitettava väite;
      5. Asiakkaan on myös liitettävä mukaan kauppakirja/ostolasku/jäljennös maksusta.
      6. Takuulomake
    4. Bane Roco OÜ vastaa kaikkiin vaateisiin 15 päivän kuluessa. Jos pyyntöön ei voida vastata 15 päivän kuluessa, Bane Roco OÜ ilmoittaa siitä asiakkaalle ja antaa tiedon uudesta ajankohdasta, jonka on oltava kohtuullisen ajan päässä.
    5. Jos Bane Roco OÜ ei ole samaa mieltä asiakkaan vaateesta, sen on annettava asiakkaalle kirjallinen perustelu.
    6. Jos vaateelle on peruste ja tuote on virheellinen, Bane Roco OÜ korvaa tuotteen samanlaisella tuotteella. Jos tuotteen vaihtaminen ei ole mahdollista, Bane Roco OÜ palauttaa kaikki myyntisopimukseen sovellettavat maksut asiakkaalle.
    7. Jos asiakas ja Bane Roco OÜ eivät kykene löytämään tyydyttävää ratkaisua riita-asiaan, asiakkaalla on myös oikeus kääntyä kuluttajansuojalain alaisuudessa toimivan kuluttajavaliokuntakomitean puoleen oikeuksien suojaamiseksi. Lisätietoja on saatavilla verkkosivuilta www.komisjon.ee. Vaatimuksen tarkistaminen on maksutonta. Viron ulkopuolella tehtyjä tilauksia koskevien valitusten ratkaisemiseksi kuluttaja voi kääntyä Euroopan komission verkkosivuille, joka käsittelee verkkokiistoja.
  10. Vastuut ja ylivoimainen este (Force majeure)
    1. Bane Roco OÜ on vastuussa asiakkaalle, ja asiakas on vastuussa Bane Roco OÜ:lle niistä vahingoista, joista aiheutuu toiselle osapuolelle haittaa rikkomalla näitä ehtoja Viron tasavallan lain täysimääräisessä laajuudessa.
    2. Bane Roco OÜ ei ole vastuussa tuotteen toimituksen aiheuttamista vahingoista tai viivästymisestä, jos vahinko tai toimituksen viivästyminen johtuu olosuhteista, joihin Bane Roco OÜ ei ole voinut vaikuttaa tai ennakoida (Force majeure).
  11. Muut säännökset
    1. Kaikki henkilötiedot, jotka ovat Bane Roco OÜ:n käytettävissä asiakkaan verkkosivuston käytön tai ostosten tekemisen aikana, katsotaan luottamuksellisiksi. Pankkitietojen siirto on kryptattu, joten asiakkaan henkilökohtaiset tiedot ovat turvassa. Bane Roco OÜ ei pääse käsiksi tällaisiin tietoihin.
    2. Niiden aiheiden osalta, joita nämä ehdot eivät koske, sovelletaan Viron tasavallan lainsäädäntöä.
    3. Asiakkaan ja Bane Roco OÜ:n väliset riidat, jotka liittyvät verkkokaupan kautta tehtyjen tilausten ratkaisemiseen, ratkaistaan kuluttajariitoja käsittelevän lautakunnan alaisuudessa. Se sijaitsee osoitteessa Pronksi 12, 10117 Tallinn, info@tarbijakaitseamet.ee. Riidat ratkaistaan noudattaen Viron tasavallan lainsäädäntöä.
    4. Bane Roco OÜ pidättää itsellään oikeuden laskuttaa asiakasta varastointikustannuksista, jos asiakas ylittää yli kolmella päivällä yhteisesti sovitun noutopäivän.
  12. Vastuuvapauslauseke:
    1. Tuotekuvat ovat vain suuntaa-antavia.
    2. Kaikki tuotteiden hinnat ja saatavuus voivat muuttua ilman ennakkoilmoitusta. Jos tuotteiden ostohinnat tai saatavuus muuttuvat merkittävästi, Bane Roco OÜ pidättää itsellään oikeuden peruuttaa tilaus ja hyvittää maksu asiakkaalle 2 työpäivän kuluessa.
    3. Bane Roco OÜ pidättää itsellään oikeuden peruuttaa minkä tahansa tilauksen seuraavissa tapauksissa: a) inhimillinen virhe myyntihinnan syöttämisessä tai b) tekninen virhe järjestelmässä (esimerkiksi 7000 euron tuote on virheellisesti ollut myynnissä hintaan 70 euroa).
    4. Tuotetiedot tarkistetaan ja/tai muutetaan säännöllisesti.
  13. Henkilötietojen suojaaminen ja käsittely
    1. Bane Roco OÜ varmistaa, että asiakkaan tietoja käytetään ainoastaan siihen tarkoitukseen, joka on mainittu tietosuojakäytännössä määrätyillä tavoilla. Tietosuojakäytäntö koskee kaikkia sivuston www.turbokompressorid.ee käyttäjiä. Jatkamalla verkkosivuston käyttöä käyttäjä hyväksyy sen tietosuojakäytännön.
    2. Bane Roco OÜ käsittelee henkilötietoja, jotka ovat sen saatavilla vain tietyssä tarkoituksessa, eikä se saa luovuttaa tietoja kolmansille osapuolille paitsi laissa määrätyissä tilanteissa.
    3. Jotta Bane Roco OÜ voi käsitellä saamiaan henkilötietoja, asiakas antaa tilauksen yhteydessä suostumuksen tietojen käsittelyyn. Tilausta ei voida toimittaa ilman tätä suostumusta.
    4. Jos asiakas on suostunut henkilötietojen luovuttamiseen (myyntisopimuksen allekirjoittamisen tai asiakastilin luomisen yhteydessä) osana markkinointitoimintaa, kaupan on käytettävä näitä tietoja ainoastaan tietosuojaehtojen mukaisesti, kuten lähettämällä suoramarkkinointia, alennustarjouksia ja tietoa kampanjoista (sähköposti tai tekstiviesti).
    5. Henkilötiedot ovat Bane Roco OÜ:n keräämiä tietoja, jotka kerätään sopimusvelvoitteen takia. Velvoite syntyy myyntisopimuksesta tai siitä, että asiakkaaseen ollaan yhteydessä.
    6. Asiakas voi tarkistaa, täydentää ja muokata henkilötietojaan asiakastilinsä kautta verkkosivustolla www.turbokompressorid.ee, "Oma tili" -osiossa. Jos asiakkaalla ei ole tiliä, hän voi pyytää tietoja asiakaspalvelun kautta.
    7. Bane Roco OÜ käyttää kaikkia varotoimia (mukaan lukien hallinnolliset, tekniset ja fyysiset) käyttäjän henkilötietojen suojaamiseen. Pääsy henkilötietoihin annetaan vain valtuutetuille henkilöille.